Vítáme Vás na webových stránkách
Základní školy T. G. Masaryka
Lysá nad Labem - Litol
Škola nabízí komplexní vzdělávání prvního stupně základní školy od 6 let – do 11 let dítěte. Vzdělání na sebe vnitřně navazuje a umožňuje dětem plynulý přesun z nižšího na vyšší stupeň.
Systém naší výuky vyplývá z malotřídního vzdělávání. Děti v malotřídkách jsou svědkem učiva ostatních ročníků, takže pochytají spoustu nového. A ač se to třeba nezdá, umí už mnoho dalšího učiva od svých starších spolužáků, které získávají při projektových dnech, které se organizují napříč ročníky. Děti zvládají mnohem víc, než po nich my chceme. Propracované školské systémy třeba ve Finsku, kde je mají podpořené spoustou analýz a statistik, zjistíme, že to dělají dokonce tak, že nemají třídy s třiceti prvňáky, druháky i třeťáky, ale že tyto žáky smíchají do tříd. I tak se učí u nás ve škole. Učení často přenášíme ven.
Pro hodnoty naší školy se snažíme získat i naše žáky (kritické myšlení, kreativní a inovativní myšlení, emoční a sociální inteligence, spolupráce, zvídavost, zodpovědnost, zájem o okolní svět, respekt k individualitě a odlišným názorům, vnitřní motivace). Tomuto zaměření odpovídá i moderní, nové vybavení pomůckami používané při výuce.
Naše vzdělávání vychází z tradičního pojetí výuky.
Vycházíme z moderních psychologických výzkumů. Třídy jsou málo početné, abychom podpořili proces nenásilného učení a přirozeného soužití dětí. V každé třídě je nejčastěji 22 dětí, učitel a někdy i asistent.
Základní škola – má 1., 2., 3., 4. a 5. ročník.
Školní družina – má čtyři oddělení (v případě nižšího počtu přihlášených 3 oddělení). Jsme tedy školou, kde se vzájemně všichni známe.
Snažíme se vytvořit prostředí, které odpovídá přirozeným vývojovým potřebám dětí.
Vedeme děti k samostatnosti, uvědomění si osobní zodpovědnosti, aktivnímu přístupu k životu. Velký důraz klademe na to, aby děti přemýšlely v souvislostech.
Motto Poznej sám sebe
Jednoduše řečeno, aby si uměly v životě poradit, hledaly a žily svoje vlastní životy. Aby šly vlastní cestou, nikoliv cestou připravenou jejich rodiči či společností.
A co je v naší škole důležité?
Snažíme se o tři zásadní věci
První je, aby naše děti ztratily bariéru v tom, umět si cokoliv domluvit s dospělými. Mohou si domluvit cokoliv, třeba i to, že je něco zrovna nebaví a chtějí dělat něco jiného. Snažíme se je naučit, že pokud umí jednat ve slušnosti a s úctou, mohu si domluvit úplně všechno.
A pak je důležité, že dítě umí přijmout odpovědnost za svoje věci, za svoje vzdělávání. Našim cílem je, aby zodpovědnost přijaly děti samy. Děti mají zodpovědnost za svoje věci, za své vzdělání a pak za svůj život.
Pokud si neumím v životě domluvit, co potřebuji, nebudu se nikdy cítit dobře. V naší škole ale děti od ničeho nechráníme. Jen se jim snažíme dát bezpečný prostor, kde si mohou všechno vyzkoušet, poznat svoji cenu. Vyrostou pak samy v sobě a my snad pustíme do světa osobnosti, které si budou věřit.
Všichni zaměstnanci znají děti jménem. Děti se cítí v naší škole bezpečně, mají k vyučujícím důvěru. Učitelé jsou jejich průvodci vzděláváním.
A co bude, až budou do šesté třídy přecházet na jinou klasickou základní školu?
Co se týče školy, máme tu výhodu, že od nás děti odchází v okamžiku, kdy jdou do jiných škol i děti ze všech okolních škol. Naše děti odcházejí nejčastěji do gymnázia, nebo základní školy Bedřicha Hrozného. Děti se k nám často vrací a povídají si o přechodu na vyšší stupeň. Většinou dosahují stejných studijních výsledků.
Jaké máme plány?
Snažíme se vytvořit podnětné prostředí, které by děti evokovalo k zvídavosti. Za školou bychom chtěli vytvořit učebnu – přírodní vzdělávací prostor a školní zahradu s houpacími sítěmi, ale i třeba s loukou, s vyvýšenými záhony, hmatovým chodníčkem. Vzdělávací oblasti podpořit názornými pomůckami na bázi badatelství a experimentace. Pro rozvoj čtenářské gramotnosti vybavení školní knihovnou, knihami pro jednotlivce i celé třídy. Podpořit obast finanční gramotnosti o pomůcky, které by kopírovaly skutečný peněžní svět. Dokončení nákupu pomůcek počítačů, programovacích setů pro oblast Informační technologie. Vytvoření zázemí pro výuku Člověk a technika – zbudování pracovní dílny a nákup jejího vybavení. Pokud budeme mít připravené podnětné prostředí budou děti přirozeně zvídavější.
Naše nabídka se dá shrnout slovy
Úcta k dítěti, učiteli i rodiči jako k jedinečným a neopakovatelným lidským bytostem s vlastními právy, potřebami, zvyklostmi a odlišnostmi. Nabízíme bezpečné prostředí, ve kterém může dítě i pedagog s důvěrou rozvíjet přirozenost, originalitu a fantazii.
Státní škola
Nízký počet dětí ve třídě
Klasická výuka s alternativními prvky
Rozmanitost zájmových kroužků
Úspěšná prezentace dětí mimo školu
Pedagogický tým lidí s laskavým osobním a taktním přístupem k dětem
Další poskytované služby – speciální pedagog, logopedický asistent, preventista sociálně patologických jevů.